Mesti tengok Nenek Bongkok Tiga


Korang dah layan cerita Nenek Bongkok Tiga? Sebelum tu kita nanyi dulu lagu ni. Mesti biasa dengar kan?

Nenek-nenek si bongkok tigaSiang, malam asyik berjagaMencari cucu, di mana adaNenekku kahwin dengan anak raja
 
Cucu-cucu tak dapat lariNenek tua, banyak saktiSekarang nenek nak cari gantiSiapa kena dia yang jadi
Lirik ini ada sisi gelapnya. Nenek tu sekarang nak cari pengganti!

Boleh stream di VIU atau dah ditayangkan di Astro Ria. Cerita berdurasi 40 minit lebih dan ada 10 episod. Arahan daripada Datuk Yusry Abdul Halim dan cerita asal Azhar Amirulhisyam. Pelakon pun mantap-mantap juga. Sofia Jane, Hun Haqeem, Meerqeen, Sara Ali, Fimie Don & Syafie Naswip. Ashraf Muslim & Syazwan Zulkifly dah mati awal dalam cerita ni.
 


 

Kalau belum tengok, boleh tengok sekarang sebab nanti kalau baca banyak-banyak nanti banyak spoil pula. Kisah awalnya, Zamir (Hun Haqeem) cari adik dia yang hilang di hutan Bukit Luruh. Kalau ikutkan ini kawasan permainan diorang. Masuk keluar hutan tu dah biasa.

Cuma, pada satu hari tu, dia stress dengan bapa dia. Dia suruh Zaid (adik Zamir) balik sorang. Rupanya adik dia sesat. Misi mencari pun bermula. Bukit Luruh ni dah banyak makan korban sebenarnya. Zamir di perkenalkan dengan Samira - orang yang berjaya keluar dari Bukit Luruh dan menariknya, walaupun dah 60 tahun dia dikatakan hilang - dia kembali pada wajah masa dia hilang tu.

Dengan barisan pelakon dan latar belakang cerita kanak-kanak ni mesti fikir sesuai untuk tontonan kanak-kanak juga kan? Oh tidak. Sebabnya sepanjang penceritaan, watak-watak adalah mereka yang lari daripada dosa dan kesalahan lampau.Ajaran sesat, pembunuh, cubaan bunuh diri dan punca kepada orang bunuh diri. Bersedia untuk lihat darah, pistol dan pisau. Bahasa kasar dan sumpah menyumpah. Ya, mereka juga suka jerit-jerit untuk menunjukkan karektor yang diorang ni penjahat, pendosa dan problem!
 


Best tak cerita ni? Ok, memang best. Sebab kita nak tahu apa bakal jadi seterusnya. Siapa tu Tuan Tanah dan nenek ni siapa sebenarnya. Ini adalah Squid Game versi Malaysia. 
 
Tak ada akaun VIU? Alah beli sini je. Murah pun murah. 
 
 


Post a Comment

0 Comments