Bahan Asas Kek Lapis Sarawak

Siapa yang tak kenal Kek Lapis Sarawak. Sedap, manis, pelagai corak dan sensasi. Sedapnya... Kek Lapis ini sebenarnya berasal daripada Kek Lapis Indonesia. Sejak era pemerintahan Belanda lagi, Kek Lapis Indonesia yang terkenal adalah Kek Lapis Legit iaitu Kek Lapis Berempah dan Kek Lapis Surabaya.

Kueh Lapis Legit (Photo Credits: Clairmont)


Kek Lapis Surabaya

Kek Lapis Sarawak pula antara yang popular dan digemari ramai adalah Kek Lapis Masam Manis, Kek Lapis Sisik Ikan, Kek Lapis Strawberry Chocolate dan pelbagai lagi.

Kek Lapis Masam Manis (Photo Credits: dayang@dapurkusayang)
Kek Lapis Sisik Ikan (Photo Credits: sue-hasue)
Terdapat 4 bahan asas yang penting dalam pembuatan Kek Lapis Sarawak. Bahan-bahan tersebut ialah tepung gandum, gula, lemak dan telur. Bahan-bahan ini mempunyai fungsi-fungsi tertentu dan memainkan peranan penting dalam menghasilkan sebiji kek yang enak dan menyelerakan.

1. Tepung Gandum


Tepung yang sering digunakan untuk membuat kek ialah tepung gandum protin rendah contohnya tepung kek, tepung superfine, Red Rose dan sebagainya. Tepung gandum biasa juga boleh digunakan (protin sederhana) tetapi teksturnya akan jadi lebih kasar berbanding dengan  tepung gandum protin rendah yang menjadikan tekstur kek menjadi lebih halus. Tepung sebagai agen penyerap cecair dari telur, air dan membentuk struktur kek. Tanpa tepung yang mencukupi, kek menjadi lembik seperti puding.

2. Gula


Gula berfungsi memberikan rasa manis dan melembutkan adunan. Kek yang mempunyai kandungan gula yang tinggi boleh dijadikan sebagai pengawet semula jadi agar kek tahan lebih lama. Dalam kek mentega, gula dicampur dengna mentega dan dipukul hingga kembang dan gebu. Gula dapat membantu memerangkap sel-sel udara untuk menaikkan adunan kek nanti. Bagi kek yang menggunakan kaedah foaming, seperti kek span, gula membantu menstabilkan buih-buih telur supaya mudah digaul dengan bahan-bahan lain seperti tepung gandum.


3. Lemak


Lemak yang digunakan di dalam pembuatan kek ialah mentega atau majerin. Lemak berfungsi melembut dan melincirkan glutin dalam tepung dan menjadikan kek lembut dan halus. Untuk menghasilkan kek lebih sedap, mentega adalah dicadangkan, tetapi ramai pengusaha mencampur mentega dan majerin  untuk menjimatkan kos dan volume yang lebih baik bagi kek tersebut. Lemak ini dipukul bersama guna untuk menjadikan ianya ringan dan gebu. Mentega cair, atau majerin cair digunakan untuk memberi kelembutan dan kelembapan pada kek. 


4. Telur


Telur berperanan menyebatikan semua adunan dan memberikan kelembapan kepada kek. Dalam kek mentega, telur yang merupakan cecair membantu menyebatikan mentega dan gula . Ia juga membantu mencairkan gula . Dalam kek span, telur adalah sumber penaik yang utama dimana sel-sel udara yang terperangkap dalam buih-buih telur itu akan mengembang apabila dibakar. Proses ini akan menaikkan kek dan menjadikan ia kembang dan gebu. Telur juga menyediakan rasa lemak dan warna kuning kepada kek.



Petikan daripada : diwanniecake

Post a Comment

0 Comments