Kapit: Akses Jalan Baru dari Kuching


Anda sedang mencari destinasi pelancongan yang menarik dan berbeza di Sarawak? Anda mahu menikmati keindahan alam semula jadi, kepelbagaian budaya, dan sejarah yang kaya di Sarawak? Jika ya, maka anda patut melawat Kapit, sebuah bandar sungai yang terletak di bahagian tengah Sarawak.

Bahagian Kapit merupakan bahagian terbesar di Sarawak. Kapit mempunyai penduduk kira-kira 70,000 orang, yang terdiri daripada pelbagai kaum, seperti Iban, Orang Ulu, Melayu, Cina, dan lain-lain. Kapit juga dikenali sebagai bandar perahu ekspres, kerana sebelum ini, perahu ekspres adalah satu-satunya cara untuk sampai ke sana dari Sibu.


Namun, kini, anda boleh melawat Kapit dengan lebih mudah dan cepat dengan menggunakan jalan baru dari Kuching. Jalan baru ini adalah sebahagian daripada Projek Jalan Pan-Borneo, yang bertujuan untuk menyediakan jaringan jalan raya berkualiti tinggi di seluruh Sarawak dan Sabah. Jalan baru ini membolehkan anda menikmati pemandangan indah dan menarik sepanjang perjalanan anda ke Kapit.



Jalan baru ini bermula dari Kuching, ibu negeri Sarawak, dan berakhir di Kapit. Jarak antara Kuching dan Kapit adalah kira-kira 600 km, dan masa yang diperlukan untuk sampai ke sana adalah kira-kira 8 jam dengan kereta. Jalan baru ini melalui beberapa bandar dan pekan, seperti Serian, Sri Aman, Betong, Sarikei, Sibu, Kanowit, dan Song.



Kapit adalah destinasi pelancongan yang menarik dan berbeza di Sarawak, yang boleh memberikan anda pengalaman yang tidak dapat anda lupakan. Dengan akses jalan baru dari Kuching, anda boleh melawat Kapit dengan lebih mudah dan cepat. Jadi, tunggu apa lagi? Lawati Kapit hari ini dan rasai sendiri keindahan dan kepelbagaian bandar ini. Anda pasti akan terpikat dengan Kapit!

Post a Comment

0 Comments